کامپوزیت ونیر دندان

قبل

کامپوزیت ونیر

بعد

کامپوزیت ونیر

قبل

کامپوزیت ونیر

بعد

کامپوزیت ونیر

قبل

کامپوزیت ونیر

بعد

کامپوزیت ونیر در اصفهان

کامپوزیت ونیر چیست ؟

به جهت اصلاح فرم و یا رنگ دندان می‌توان از کامپوزیت که در ابتدا ماده‌ای خمیری شکل است استفاده کرد. این ماده پس از تابیده شدن نور سخت خواهد شد.
قبل ازانجام هر گونه اعمال زیبایی واصلاح طرح لبخند آنچه که اولویت انجام در هر نوع درمان زیبایی دندانپزشکی است داشتن یک بهداشت دهانی ایده‌آل است. هر نوع جرم، پلاک و یا بیماری پریودنتال باید قبلاً برطرف شود.
مراحل کامپوزیت دندان
انتخاب رنگ دندان با توجه به خواست مراجعه کننده
در این مرحله با مشورت دندانپزشک زیبایی، رنگ کامپوزیت مورد نظر برای دندان‌های فرد انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است، اگر مراجعه کننده بخواهد رنگ دندان‌های روشن‌تری داشته باشد، بعضاً انجام بلیچینگ ( سفید کردن دندان ) قبل از انجام ونیر دندان توصیه می‌شود.
ایزوله کردن دندان‌ها و اسید زدن و شست آنها
سپس دندان‌ها کاملاً خشک شده و با استفاده از انواع مخصوص کامپوزیت دندان انجام ونیر، موسوم به « کامپوزیت های زیبایی »، دندانپزشک شروع به فرم دادن یک لبخند زیبا می‌شود. معمولاً در یک جلسه تنظیم شده دیگر، پالیش کردن و تکمیل ونیر کامپوزیتی، انجام می‌پذیرد.
طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است ؟
طول عمر لمینیت‌های کامپوزیت به طور معمول 5-4 سال می‌باشد. اما هر چقدر فرد بیشتر در بهداشت دندان خود بکوشد می‌تواند طول عمر کامپوزیت دندان خود را افزایش دهد.
گاز زدن غذاهای سفت مانند ته دیگ و جویدن یخ از طول عمر کامپوزیت کم خواهد کرد. البته اگر کامپوزیت دچار پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم آن وجود دارد.
مزایای کامپوزیت دندان چیست ؟
برخلاف روکش‌های سرامیکی که دور تا دور دندان تراشیده می‌شود و بخش زیادی از دندان را از بین می‌برند برای بکار گذاشتن این مواد روی دندان‌‌ها مقدار کمی از آن تراشیده شده و باقی آن دست نخورده باقی می‌ماند.
معایب کامپوزیت در مقایسه با لمینیت سرامیکی
– امکان تغییر رنگ در طول زمان
– طول عمر کمتر نسبت به لمینیت‌های سرامیکی
عوارض کامپوزیت دندان
در صورتی که کامپوزیت دندان با رعایت اصول و به طور صحیح انجام شود هیچ عوارضی ندارد اما اگر به طرز صحیحی انجام نشود می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:
1- التهاب لثه : این مسله بسیار مسأله جدی و مهمی است، در صورتی که کامپوزیت در مجاورت لثه درست قرار داده نشود به علت گیر پلاک میکروبی (حال یا به دلیل وجود پله و یا ناصافی کامپوزیت در آن ناحیه) می‌تواند باعث التهاب لثه و یا حتی خونریزی از لثه و در واقع آغازگر بیماری لثه باشد.
1. بدبویی دهان : در صورتی که کامپوزیت ونیر به صورت صحیح و اصولی انجام نشود، در برخی موارد دیده می‎شود که دندان‌ها هماهنگی با کامپوزیت به هم وصل شده‌اند و امکان نخ دندان کشیدن وجود ندارد، این مورد کمتر از بقیه موارد دیده می‎شود. در بیشتر مواقع به دلیل عدم پالیشینگ مناسب نخ دندان به طور راحت از بین دندان‌ها عبور نمی‎کند، به طور مثال خیلی کیپ است و نخ درست رد نمی‌شود و یا این که اضافات کامپوزیت باقی مانده است و باعث ریش ریش شدن و یا بریده شدن نخ دندان می‌شود و در نتیجه نخ کشیدن به طور مؤثر انجام نمی‌شود، این نیز باعث بدبویی دهان می‌شود.
2. باز بودن فاصله بین دندان‌ها : گاهی بین دندا‌ها نسبتاً باز می‌ماند، نه البته به میزانی که دیده شود و باعث گیر غذایی و بدبویی دهان می‌شود. البته بدبویی دهان به علت مورد قبلی یعنی التهاب لثه ناشی از کامپوزیت ونیر غلط نیز ایجاد می‌شود.
رنگ گرفتن دندان‌ها در بعضی مواقع
در صورتی که لبه‌های کامپوزیت درست قرار نگیرد و یااینکه درست پالیش نشوند، لبه‌های کامپوزیت رنگ می‌گیرند. به طور واضح‌تر می‌توان گفت، باید حدالامکان از ایجاد لبه در کامپوزیت خودداری کرد.
کامپوزیت بهتر است یا لمینیت سرامیکی ؟
اصولاً در دندانپزشکی ترمیمی عنوان بهترین ماده وجود ندارد. بهترین دندانپزشک، دندانپزشکی است که بهترین ماده انتخابی را برای هر بیمار بسته به شرایط مورد نظر توصیه کند.
مراقبت‌های پس از ونیر کامپوزیت
توصیه می‌شود تمامی بیماران از نایت گارد یا محافظ شبانه به جهت ماندگاری بیشتر ونیرهای کامپوزیتی استفاده شود. از جویدن ناخن، نخ، تخمه شکستن جداً بایستی پرهیز شود. 5 – 4 ساعت پس از انجام درمان ونیر کامپوزیتی، از نوشیدن چای قهوه، نسکافه و نوشابه‌های گازدار رنگی بایستی خودداری شود. حتماً سالی یکبار به جهت ارزیابی و پالیش به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا با پالیش کامپوزیت‌ها، درخشندگی ونیرهای کامپوزیتی خود را بازیابید.

.